eXbhaktat

*

Login with username, password and session length

From the news...

Pages: [1]
Print
Author Topic: Mitä teet maailmaa parantaaksesi?  (Read 1385 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Baba Bom
Administrator
Keskusteluneuvos

Demomahani

« on: March 01, 2009, 11:10:25 PM »

[ Irroitettu aiheesta Ugrasenan 30 biljoonaa henkivartijaa -Bom ]

Quote from: dharma
Tämän jälkeen nämä kirjat vastasivat kaikkiin kysymyksiini. Myöhemmin rukoilin itselleni elämäntehtävää ja sain senkin. Nyt mulla on järkevä elämäntehtävä, mikä on edistää omavaraiskulttuuria kaikin ajateltavissa olevin keinoin. Tämä on ensimmäinen askel, kun lähdetään kehittämään Prabhupadan mission toista osaa, eli varnashrama dharmaa. Voit pitää mua hulluna, mutta omavarainen elämäntapa on ainoa ekologisesti kestävä ratkaisu kun fossiiliset luonnonvarat ehtyvät. Se on 100%:n luonnonmukainen tapa elää ja ainoa tapa lopettaa tämä hullu itsetuhoinen roskaamiskulttuuri.

Tässä dharmalta mielenkiintoinen avaus. Mitä meistä kukin tekee omalla tahollaan yhteisen hyvän eteen prabhupadalaisen idealismin taakse jätettyään, tai vaikka myös edelleen siitä palasia muassaan kantaen?

Omaan elämääni on sulautunut useampi ala, joiden uskon antavan oman panoksensa ihmiskunnan jaettuun hyvään ja kehitykseen.

Ensimmäinen ja päällimmäisin näistä on pitkälti informaatioyhteiskuntaamme kietoutunut ajatus tiedon vapaasta saatavuudesta. Kaikki omien kokemuksiensa ja tutkimustensa dokumentoiti ja julkaiseminen verbaalisen ja visuaalisen median välityksellä. Tämä laajentaa ihmiskunnan käytettävissä olevan kokonaistiedon määrää ja mahdollistaa aiempina aikoina uinuneiden potentiaalien käyttöönvaljastamisen.

Omalta osaltani tämä käsittää esimerkiksi materiaalia erilaisten intialaisten ja aasialaisten maailmankatsomusten, elämänfilosofioiden ja tekniikoiden osalta, vertailevasta uskontotutkimuksesta sekä uskonnon ja henkisyyden psykologiasta, universaaleista periaatteista sekä edellisten yhteydessä myös historiasta ja antropologiasta, kulttuurievoluutiosta sekä ihmiskunnan perimästä. Lisäksi teknologisen harrastuneisuuteni parista kumpua usein hyödyllisiä katkelmia aiheesta kiinnostuneille.

Toisekseen pyrin elämään elämää omana itsenäni ja oman rauhani keskellä, ja tukemaan oman aikani ja energian puitteissa muita elämänpiirissäni olevia tai siihen päätyviä ihmisiä saman parissa, kukin omalla tavallaan. Ja toki vanha idealisti minussa pyrkii yllämainitun keinoin myös moista individualistisen henkisyyden ja harmonisen elämän filosofiaa tarjolle saattamaan, vaikkei kuitenkaan tuputtamaan tai absoluuttiseksi lausumaan.

Omavaraista elämäntapaa suunniteltiin ex-vaimon kanssa Radha-kundan kylässä, meillä oli maksimibudjetin mukainen pieni pläntti maata ja siellä mökki, pieni puutarha tulollaan ja niin edespäin. Aidan takana oli naapureilla lehmiä. Mutta se projekti kariutui pahemman kerran, pitkälti uskonnollisen elementin aiheuttamasta kitkasta johtuen. On meillä toki täällä Tanskassakin maata pieniin viljelyksiin, itse asiassa enemmän kun oli Intiassa, ja kaiketi monenlaista huurteen alla muhimassakin kukkapenkeistä yrttiviljelyksiin.

Ei kai sillä loppujen lopuksi ole väliä, kuinka vähän tai paljon kukin yksilö lopulta tekee, kunhan on sisimmässään rakentavasti asennoitunut. Tärkein tekijä sijoittuu korvien väliin, sillä mikäli korvienvälys on kunnossa, yhteistä hyvää jarruttava kitka pienenee ja enemmän tekevien kenttä on suotuisampi. Omasta näkökulmastani on varsin riittävää, mikäli ihminen pyrkii luomaan harmoniaa, oli sitten passiivisesti tai aktiivisesti, omassa lähipiirissään ja resurssiensa mukaan. Siihen päälle kaikki on sitten ekstraa.

Salaliittodemonit pelottaa iltasin pimeässä, niinku.
dharma
Jäsen
Juttujuuso
*

« Reply #1 on: March 01, 2009, 11:54:35 PM »

Kuulin jo kavereilta aiemmin tuosta teidän puutarhasta Radha-kundalla. Hieno juttu ja sääli, että maa oli siellä niinkin kallista. Todella sääli että projekti meni jumiin ja joudutte nyt myymään talon. Jostain Pohjois-Karjalasta olisi tuolla hinnalla saanut jo paljon isomman pläntin maata. Ymmärrän toki, ettei se sopinut teidän sen hetkiseen ideologiaan, mutta silti tosiaan ihmetyttää tuo nykyinen maan hinta Intiassa.

Mitä tulee tiedon vapaaseen saatavuuteen, uskon sen jäävän melko väliaikaiseksi ilmiöksi, joten hamstraan nyt tarpeellista kirjallisuutta kun vielä voin. Koko globaalin tietoverkon ylläpito perustuu pitkälti halpaan energiaan, jota saadaan fossiilisista polttoaineista. Kun nämä loppuvat, tietoverkko katoaa ja vapaata tietoa ei enää ole.

Pidän tuotakin hyvänä asiana, että pyrit elämään omana itsenäsi. Kaikki hyviä ajatuksia.
Baba Bom
Administrator
Keskusteluneuvos

Demomahani

« Reply #2 on: March 02, 2009, 01:36:30 AM »

Kuulin jo kavereilta aiemmin tuosta teidän puutarhasta Radha-kundalla. Hieno juttu ja sääli, että maa oli siellä niinkin kallista. Todella sääli että projekti meni jumiin ja joudutte nyt myymään talon. Jostain Pohjois-Karjalasta olisi tuolla hinnalla saanut jo paljon isomman pläntin maata. Ymmärrän toki, ettei se sopinut teidän sen hetkiseen ideologiaan, mutta silti tosiaan ihmetyttää tuo nykyinen maan hinta Intiassa.

Jopa 10,000 asukkaan kylässä yhtään keskustammassa on maan neliöhinta käytännössä järjestään 3000 INR (45€) hujakoilla. Osta siinä sitten vaikka hehtaari, pankkitili hupenee pyöreät 450,000€. Sitä ei pullasia kaupustelemalla kerätä, eikä muutaman vuoden työpanoksellakaan. Pidemmältä saa toki maata aina 300 INR/neliö asti, mutta siellä ongelmaksi muodostuu rikollisuus, eritoten länsimaiselle, ja joutuu puolestaan sijoittamaan turvallisuusjärjestelyihin sekä tietty kulkuvälineisiin.

En kyllä moista projektia lähtisi uudestaan Intiassa aloittamaan, enkä myöskään kenellekään suosittele. Mieluummin jossakin järkiperäisesti toimivassa maassa. Maapläntti luonnon keskellä ja omavarainen tuotanto ovat toki hienoja asioita, ja suunta johon olosuhteiden kehittyessä varmasti itse kukin elämää suurkaupungeissa vieroksuva tähtää.

Mitä tulee tiedon vapaaseen saatavuuteen, uskon sen jäävän melko väliaikaiseksi ilmiöksi, joten hamstraan nyt tarpeellista kirjallisuutta kun vielä voin. Koko globaalin tietoverkon ylläpito perustuu pitkälti halpaan energiaan, jota saadaan fossiilisista polttoaineista. Kun nämä loppuvat, tietoverkko katoaa ja vapaata tietoa ei enää ole.

Vaikka internet onkin paljon alaa vallannut meedia, ei vapaan tiedon käsite toki siihen rajoitu. Aina on kirjastot ynnä muut, ja uskon että ihmiskunta tätä aatamin omenaa maistettuaan keksii keinon tahi toisen sen jatkamiseksi mikäli nykyinen infrastruktuuri tulevaisuudessa tuhoutuisi. Muuttumaan se joutuu väistämättä, ja otaksun että muutoksia tullaan ennakoimaan kehittämällä vaihtoehtoisia järjestelmiä hyvissä ajoin.

Pidän tuotakin hyvänä asiana, että pyrit elämään omana itsenäsi. Kaikki hyviä ajatuksia.

Mikäli ei ole itselleen rehellinen, on hyvin vaikeaa saada elämään tolkkua tai järjestystä minkään opitun ajatusmallin avulla. Sellaista kestävää järkevyyttä, ei ulkoa opittua onnellisuutta.

Laura
Jäsen
Hengari
*

« Reply #3 on: March 02, 2009, 02:53:22 AM »

Aikalailla käytännön tasolla liikun. Yritän auttaa muita (sikäli kun siihen pystyn), esim. luovuttamalla verta tai tekemällä työtäni psykiatrisena sairaanhoitajana. Koen myös eläinten auttamisen itselleni tärkeäksi. Muuhun ei energiat oikein tällä hetkellä riitä. Tiedä sitten parantavatko nuokaan asiat maailmaa, mutta joskus niistä saa itselleen jonkun sortin hyvän mielen.

Gabba Gabba Hey
Super Hessu
Guest
« Reply #4 on: March 02, 2009, 04:03:51 PM »

Toisekseen pyrin elämään elämää omana itsenäni ja oman rauhani keskellä, ja tukemaan oman aikani ja energian puitteissa muita elämänpiirissäni olevia tai siihen päätyviä ihmisiä saman parissa, kukin omalla tavallaan.
Ilmeisesti painopiste sanoilla "oman aikani ja energiani puitteissa".. Smiley
Baba Bom
Administrator
Keskusteluneuvos

Demomahani

« Reply #5 on: March 02, 2009, 05:55:45 PM »

Ilmeisesti painopiste sanoilla "oman aikani ja energiani puitteissa".. Smiley

Juu, ja alleviivattuna rajallisten aikani ja energiani puitteissa. Ja sen lisäksihän minä en tuppaa valitettavasti tällaisissa asioissa olemaan niin aukottomasti systemaattinen ja tunnollinen kun kenties olla sopisi. Pitäis varmaan alkaa skruudaa superpähkinöitä.

Super Hessu
Guest
« Reply #6 on: March 02, 2009, 06:20:18 PM »

Pitäis varmaan alkaa skruudaa superpähkinöitä.
Juu, mut ei mun. Niistä ei muille riitä. Grin
Madhavi
Jäsen
Juttujuuso
*

Jätti Krishna-liikkeen ja löysi Krishnan.

« Reply #7 on: March 05, 2009, 03:51:22 PM »

Öööh... käytin kaksosillani kestovaippoja!  Cheesy  Ja pauhaan niitten eduista kuin pahinkin paasaava markkinointitykki kaikille raskaanaolijoille! 1/4 länsimaitten kaatopaikkajätteestä on nimittäin kertakäyttövaippoja, ja kun uloste yhtyy muoviin ja kaatopaikan muihin jätteisiin, päästöt ovat tavallistakin pahemmat.

Lajittelen roskani (ja ihmettelen sitä miten harva niin tekee) paitsi etten ole vielä viitsinyt selvittää, missä täällä on metallinkeräys (elokuussa jo muutin tänne...) Ja jee, Laura, kiitos kun mainitsit verenluovutuksen!  Grin Siinä lajissa olen sentään ollut aktiiviharrastaja.

Muuten olenkin varsinainen tuhoeliö  Sad  Kuvittelin teininä että kasvissyönti olisi ekologista, mutta mitä ekologista on siinä että ahmin Aasiasta asti tänne rahdattuja elintarvikkeita? Seurustelen 6 800 kilometrin päässä asuvan miehen kanssa, eikä lentoliikenne tule mainittavasti vähenemään sittenkään kun hän muuttaa Suomeen koska sukuun on toki pidettävä yhteyttä, joten luonto kiittää joka suudelmastamme.

it may have been you once dwelt in the heavens above
to this humble earth you have descent to be my love
hadimba
Jäsen
Hengari
*

« Reply #8 on: June 04, 2010, 10:51:25 PM »

Otan osaa "Suomi puhtaaksi- päivässä" projektiin muutaman muun ex-hkn kanssa. Mukaan voi tulla kaikki, jotka haluaa tehdä vähän sevaa äiti maalle. Projekti kuuluu Let's do it world siivous projektiin, joka lähti alulle eestistä pari vuotta sitten. Siellä 700 000 vapaaehtoista siivosi koko maan viidessä tunnissa yhden päivän aikana.  Suomi on vuorossa toukokuussa 2011!
Seija
Jäsen
Juttujuuso
*

« Reply #9 on: June 05, 2010, 01:48:36 PM »

- ostan aina luomumaitoa ja mahdollisuuksien mukaan muunkin ruuan luomuna, reilua kauppaa suosin myös
- lajittelen roskat (mitä en tehnyt koskaan krishna-aikoina) ja kierrätän kaiken mahdollisen
- käytän mielelläni kierrätettyjä vaatteita, pyrin vähentämään kulutusta ylipäätään
- teen keittokirjaa, jossa otan huomioon lähiruoka- ja luomumahdollisuudet (siis ajattelen jo reseptejä laatiessa, saisiko aineksia mahdollisesti luomuna jne. Kalaruuissa huomioin myös eettisyyden)
- otan osaa yhteiskunnalliseen ympäristökeskusteluun esim. olen ydinvoimaa vastaan
- otan osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun yleensäkin (esim. ihmisoikeuksien puolesta)
- allekirjoitan vetoomuksia, mainostan ryhmiä sosiaalisessa mediassa
- olen Amnestyn tukijäsen
- suosin julkista liikennettä ja pyöräilen/kävelen paljon, meillä ei myöskään ole autoa
- aiomme käyttää vauvalla kestovaippoja ja pääasiassa kierrätettyjä vaatteita, leluja, vaunuja yms. (ja jos imetys sujuu kivasti, Anna imettää - eikös tämäkin ole ekologista? Smiley
- käytän luonnonmukaisia pesuaineita, kosmetiikkaa yms. Kissan punkkipantakin ja etanakarkotekin ovat ekologisia Cheesy
- käytän ekositeitä ja kuukuppia Grin (pääasiassa kyllä siksi, että ovat paljon mukavampia kuin kertakäyttöiset..)
- esikoisromaanini on pyynnöstäni painettu sertifioidulle paperille (kierrätettyä ei ollut tällä kertaa mahdollista saada)

Kylläpä tuli pyhä olo! Cheesy

Silloin sielu oppii viheltämään
ja se saa orgideat kukkimaan.

Sorja
teoksessa: Se yksi ja yksityinen
Pamu
Jäsen
Keskusteluneuvos
*

"If in doubt.......flat out" (Colin Mcrae)

« Reply #10 on: June 08, 2010, 01:15:17 AM »

Olen vannoutunut De growth-filosofian kannattaja.  Matkustan vain kotiseudulla, ja sielläkin joko kävelimillä tahi fillarilla.  Muuten elän kuin sika pellossa Cheesy
Hopsis
Jäsen
Juttujuuso
*

« Reply #11 on: June 08, 2010, 01:15:16 PM »

Jaa-a... Tulee vähäsen suorittamisen maku näistä listoista... Ja sellainen olo, että nyt jotain pitäis kovasti tehdä, jotta ois hyvä ihminen.

Mutta teenhän minäkin toki jotain. Hengitän!

...ja vähän vapaaehtoistyötä parissa järjestössä. Ja pikkasen poliittista vaikuttamista takapirun asemassa. Suurimpaa hyväntekoa harjoitan kyllä ihan omissa pienissä piireissäni. Yritän olla mukiinmenevä ihminen ja auttaa lähellä olevia kanssaihmisiä, jos vaan omat voimat riittää. Kai mä koitan yhdistää jonkinlaista vaikuttamista myös työhöni...

Lopultakaan en ole sen kummoisempi kuin naapurin Jamppa. Ei minusta ole maailman pelastajaksi.

Paris
Jäsen
Juttujuuso
*

« Reply #12 on: June 16, 2010, 09:46:43 PM »

Minä olen syntynyt niihin aikoihin, että olin sopivassa teini-iässä, kun rauhanliike oli Suomessa vahvimmillaan. Kuuluin Rauhanliikkeeseen ja Animaliaan, joiden aktiivina toimin pienellä paikkakunnalla jo 12 vuotiaana. Krishnaliike oli minulle jatkoa tämän suuntaiselle toiminnalle  Roll Eyes kyllä vain, jotenkin uskoin Prabhupadan syöttämään pajunköyteen henkisestä kommunimista ja todellisesta rauhantyöstä, joka tapahtuu sielujen tasolla. Liikeessä sitten tein saarnaustyötä sen verran kauan, että nyt hyvä, kun osaan itsestäni huolen pitää...
Tavallaan minua harmittaa se, että tein väärällä rintamalla hyvää työtä. En usko maailman pelastamiseen tai parantamiseen suureellisesti, mutta olisin minä mieluummin ollut vaikka kehitysaputyössä, Amnestyllä tai vastaavassa nuoruuden energiani ammentamassa, kuin Krishnaliikeessä. Ruohonjuuritason auttamiseen uskon, konkreettisiin tekoihin ja hyvään ihmisessä. Pieniin arkisiin asioihin ja inhimillisiin asenteisiin.
Nykyisin tuntuu hyvälle kirjoittaa Amnestyn vetoomus, antaa kolikko sitä pyytävälle, elää kohtuullisesti ja tehdä asioita jotka ovat järkeviä (kierrätys, korjaaminen ja muut arjen ekologiset valinnat). Krishnaliikkeessä ollessa en ymmärtänyt esimerkiksi Intiassa ollessani, miksi en saanut auttaa kerjäläisiä. Intialainen bhakta opasti minua ja kielsi rahan antamisen kerjäläiselle, mokomalle karmille, joka käyttäisi sen vain syntiin. Meillä, kun kotona oltiin lapsuudessani neulottu villalappusia Intian köyhille lähetettäväksi, niistä sitten paikanpäällä koottiin huopia kadulla asuville lämmikkeeksi.
Uhrautujaksi minusta ei enää ole, sitä piirrettä pyrin itsestäni pois ajamaan. En usko enää uskonnolliseen auttamiseen, itsensä uhraamiseen muiden hyväksi. Enkä mihinkään ääripäähän. Jos olisin oikein rikas, niin en minä kaikkea rahaa pois antaisi. Suurimman osan kuitenkin, sen verran häveliäs olen, että minua hävettää syödä ahmia, jos toinen vieressäni on nälissään.

SpeedHawk
Jäsen
Hengari
*

« Reply #13 on: July 19, 2010, 05:47:06 PM »

Pääasiassa pyrin tuota omaa korvienväliä puhdistamaan. Enää ei kyl mantrailut maistu, nykyään vaan istun hiljaa ja rauhoitun.

Lisäksi oon aina PA, se on hyvä tapa vähentää kulutusta. Dyykkailen ruokaa, liftaan yleensä matkat.

Aina välillä saatan osallistua johonkin organisoidumpaan efforttiin, vaikka kuoria pottuja temppelillä tai käydä mielenosoituksessa tai tehdä jotain vapaaehtoishommaa.

Kyllä se pääpaino taitaa olla tossa itsensä auttamisessa, sitä mukaa kun siinä etenee niin paranee edellytykset auttaa muitakin.

nii, ja toivotan ihmisille hyvää päivänjatkoa! Teillekki kaikille! Rauhaa ja lempeä Smiley.
Pages: [1]
Print

Forum Home - Unread Topics
Jump to: